woensdag 21 juni 2017

Zaden oogsten

Zaden zijn vaak niet echt duur, maar als je een beetje los gaat dan gaat het steeds meer pijn doen in de portemonnee (bij mij in ieder geval).

Daarom ga ik proberen zaden te oogsten.

Ik ben begonnen met de eetbare viooltjes.

Het begint (uiteraard) met de uitgebloeide bloemen.

  
De uitgebloeide bloemen zijn als het ware in elkaar geklapt. Je haalt de bloemblaadjes eraf. Als de bloem bevrucht is, dan zie je de zaaddoos. (Dat is dat ronde dingetje in het midden.)

Ik heb ze allemaal in een ongebruikte bloempot gedaan.

Eerst had ik er niets overheen gedaan. De zaaddozen moeten namelijk drogen en opengaan.
Dat gebeurde ook. Maar blijkbaar met zo'n kracht dat er veel uit de pot waren gevlogen en de op de hele plank (en waarschijnlijk op nog veel meer plekken) lagen.
Daarom heb ik er maar een lapje ongebleekte katoen overheen gedaan. Wel zo gemakkelijk dat er nu gelijk een label bij kan.

Hetzelfde ga ik proberen met de goudsbloemen en de afrikaantjes.

(Ik wilde eerst ook de zaden van de tulpen oogsten, maar dat wordt dan een proces van ongeveer zeven jaar. Dus dat doe ik nog maar even niet.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten