woensdag 11 november 2015

Hypertufa paddestoelen

Je kan er natuurlijk ook iets anders van maken, maar ik wilde graag een paar paddestoelen in de tuin.


Er zijn verschillende recepten, maar deze heb ik gebruikt:

2 delen Portland cement (Portland is een soort en geen merk)
1,5 delen zand
2 delen kokosvezel (ik heb die blokken van de Action gebruikt)

Verder heb je nog mallen nodig. Dit kunnen bakjes en bekers zijn, maar een kuil in wat zand met een plastic zak erin kan ook. De stelen kan je dan eventueel van een dikke tak maken.

Spuit de mallen in met bakspray. (Zie tip vorige week.)


Je kan ervoor kiezen om de hoed en de steel later aan elkaar te zetten (rechtsboven) of los te laten (onder) door de beker in de bodem van de hoed te plaatsen (zie afbeelding hieronder). Of je maakt eerst de steel en als deze genoeg is uitgehard om uit de mal te halen, maak je de hoed en plaatst de steel in de hoed (linksboven).


Deze laatste methode heeft mijn voorkeur. Vooral omdat je de hoed niet recht op de steel hoeft te plaatsen. Dit zorgt voor extra speelsheid. Het is per slot van rekening een grapje voor in de tuin.
(Soms laat de steel wel los. Maar ach, wat maakt het uit. Het blijft wel staan.)

Je laat het hard worden. Het schijnt zelfs harder te worden als het nat is, dus ze staan bij mij gewoon in de tuin.


In de loop van de tijd zal de kokos oplossen. Maar dat kan juist een leuk effect geven. De tijd zal het leren.

Ik wil ze gaan verven. Maar eerst moeten ze iets verder uitharden. Wordt vervolgd ....

Bronnen:
http://www.artistic-garden.com/hypertufa-recipe-coir/
http://www.moestuinforum.nl/hypertufa-t17563.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten